Vitaal ouder worden

Vitaal en energiek ouder worden, dat wil iedereen wel.
Helaas kunnen we niet alle uitdagingen waar ons lichaam mee te maken krijgt voorkomen.
Wel kunnen we ons best doen om ervoor zorgen dat de omstandigheden zo gunstig mogelijk zijn.
Dan kunnen we zoveel mogelijk van het leven genieten.


Vitaliteit is een breed begrip. Het bestaat uit meerdere onderdelen en draait om zowel het lichaam als de geest. Het gaat om de kracht om je leven te leiden zoals jij dat wilt. Dit bereik je door een goede fysieke conditie, voldoende energie, motivatie en veerkracht. In deze blog geven wij 6 tips die hieraan kunnen bijdragen.

 

1. Blijf vitaal met gezonde voeding

Een gezond en evenwichtig eetpatroon kan je helpen vitaal door het leven te gaan. Overgewicht zorgt je echter voor beperkingen in het dagelijks leven. Naarmate je ouder wordt, zal je stofwisseling trager gaan. Je verbrand minder snel die gevulde koek en die hamburger blijft ineens op je heupen ‘plakken’. Wees daarom voorzichtig met suikers en verzadigde vetten. Verdiep je ook eens in welke vitaminen en mineralen die je kunnen bijstaan. Zorg dat je daar door middel van voeding en supplementen voldoende hiervan van binnenkrijgt. Vitamine D en K dragen bijvoorbeeld bij aan de instandhouding van sterke botten en je weerstand (vitamine D). Waarbij vitamine B12 bijdraagt aan het energieniveau.

2. Onderhoud je sociale contacten

Naarmate je ouder wordt vallen er mensen weg in je omgeving en wordt je sociale kring kleiner. Niet iedereen is even mobiel meer. Doe je best om niet in een sociaal isolement te raken. Investeer tijd en aandacht in vriendschappen en familie. Schrijf je in voor een cursus of club om nieuwe contacten op te doen. Ga eens langs bij die vriend van vroeger of bel weer eens met die neef of nicht.

3. Ondersteun je vitaliteit met beweging

Veel mensen verliezen spiermassa wanneer ze ouder worden, dit start al vanaf je dertigste levensjaar. Daardoor verliezen we ook spierkracht en gaat het bewegen minder soepel. Regelmatig even bewegen zorgt voor behoudt van die spieren. Dit hoeft niet gelijk om een marathon of andere intensieve sport te gaan. Doe wat voor jou goed voelt en mogelijk is, wandelen, zwemmen, fietsen of tuinieren zijn bijvoorbeeld hele goede opties.

4. Blijf jezelf ontwikkelen

Sta ervoor open om altijd bij te blijven leren, dan blijf je geestelijk scherper. Blijf vragen stellen, lezen of puzzelen. Daag jezelf uit, want daar krijg je energie en levenslust van en je traint je hersenen.

5. Zorg voldoende rust

Rust is zowel in de vorm van slaap als tijd voor jezelf van belang. Zorg voor balans en maak onderscheid in welke activiteiten je het belangrijkst vindt. Je hebt regelmatig een moment van rust en herstel nodig. Slaap voldoende. Rond je 65ste neemt je benodigde slaap af. Zo was eerst acht uur nog voldoende, de meeste mensen kunnen naarmate ze ouder worden voldoende hebben aan 6,5 tot 7,5 uur slaap. We verzamelden ook een aantal slaaptips voor je.

6. Leer meer over Co Enzym Q10

Heb je wel een van Co Enzym Q10 gehoord? Wanneer we ouder worden neemt de hoeveelheid Q10 in ons lichaam af. Q10 is, net zoals vitamine C, een belangrijke antioxidant waar het menselijk lichaam niet zonder kan. Het speelt een rol bij de energieproductie van het menselijk lichaam. Wanneer je minder energie hebt kijk dan dus eens naar wat je aan voedingsstoffen binnenkrijgt en waar je wellicht wat minder van hebt dan voorheen.

Lees ook eens onze tips voor extra energie.

Best Choice Co Enzym Q10 spray

Bij het ouder worden neemt de hoeveelheid Q10 in het lichaam af. Co-enzym Q10 speelt een rol bij de energiehuishouding.
Lees meer »