8 Tips voor extra energie

8 Tips voor extra energie - Best Choice Vitaminespray

Veel mensen kunnen tegenwoordig wel wat extra energie gebruiken. Wellicht zijn de volgende situaties herkenbaar voor je;
je kan moeilijk je bed uitkomen, je bent niet aanspreekbaar voordat je jouw eerste kop koffie op hebt,
of je hebt iedere middag een dipje en je concentratie is ver te zoeken.
Als je liever iedere dag fris aan de dag wil beginnen, lees dan onze 8 tips om jouw batterij weer op te laden.

 

1. Kijk waar je gevoelig voor bent

Ga eens na of de dips in je energieniveau zouden kunnen komen door bepaalde voedingsstoffen. Intoleranties en allergieën voor bijvoorbeeld gluten of zuivel kunnen zorgen voor flinke daling hiervan. Als je het vermoeden hebt dat jij ergens gevoelig voor bent, probeer dat ingrediënt dan eens een maand niet te eten en kijk dan eens of je een effect ervaart.

2. Eet kleinere porties

Wanneer je een grote, zware maaltijd op hebt, gebruikt je lichaam veel van haar kracht voor de vertering van deze voeding. Probeer daarom je porties te beperken tot een hoeveelheid waarbij je net niet vol zit.

3. Vermijd snelle koolhydraten

Van snelle koolhydraten zoals pasta, aardappelen, koek en snoep kan je een korte energie boost krijgen, maar daarna ontstaat er juist weer een dip. Na het eten van deze koolhydraten stijgt je suikerspiegel namelijk en krijg je kortstondig meer energie. Je lichaam reageert op die stijging met het aanmaken insuline, waardoor de suikerspiegel weer daalt en de dip ontstaat. Vermijd die suikerdip en probeer voedzame levensmiddelen te eten die je meer kracht geven op de lange termijn. Langzame koolhydraten zoals volkorenproducten, groenten en fruit worden langzamer omgezet door het lichaam waardoor het geleidelijk energie vrijgeeft. Je krijgt hierdoor minder hoge pieken in je bloedsuiker.

4. Zoek de zon op

Ga regelmatig even naar buiten om wat zonlicht op te pikken. De zon bevordert de aanmaak van vitamine D en het gelukshormoon serotonine en in je lichaam. Serotonine kan een grote invloed hebben op vermoeidheid. Wanneer je een aanhoudend gevoel van lusteloosheid en moeheid ervaart kan dit voortkomen uit een laag niveau van dit hormoon.

5. Zorg voor meer beweging

Probeer niet te lang achter elkaar stil te zitten. Ga bijvoorbeeld in je lunchpauze even lekker een wandeling maken buiten. Beweging zorgt ervoor dat er zuurstofrijk bloed door je lichaam gaat stromen. Ook wordt er door lichamelijke inspanning endorfine aangemaakt in jouw lijf. Dit stofje zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit en je minder vermoeid voelt.

6. Drink meer water

Als je lichaam te weinig vocht binnenkrijgt kun je je wat slomer gaan voelen en kun je wat moeite krijgen met concentreren, want je hersenen kunnen alleen optimaal functioneren wanneer ze gehydrateerd zijn. Drink gedurende de dag voldoende water, kruidenthee etc. Het liefst tussen de 1,5 en 2 liter per dag.

7. Zorg voor voldoende nachtrust

Je vermoeidheid kan ook simpelweg komen door een tekort aan slaap. Hoeveel uur slaap je nodig hebt verschilt per persoon. Voor de een kan 6 uur slaap voldoende zijn terwijl een ander toch echt 8 uur nodig heeft. Wanneer je te weinig slaapt kun je je overdag moe voelen en moeite hebben met je concentreren. Werk aan een goed slaapritme door op een vast tijdstip naar bed te gaan en probeer ook eens onze Best Choice Good Night Melatonine spray. Meer tips voor een uitgeslapen gevoel vind je in onze blog: Waarom een goede nachtrust essentieel is.

8. Vitamine B12 ondersteunt het energieniveau

Kijk eens naar wat je aan voedingsstoffen binnenkrijgt en waar je wellicht wat minder van hebt dan voorheen.
Vitamine B12 helpt vermoeidheid en moeheid te verminderen en ondersteunt het energieniveau.
Deze vitamine komt met name voor in vlees en zuivel. Vegetariërs en veganisten moeten er dus extra goed op letten dat ze voldoende binnen krijgen. Ouderen kunnen vitamine B12 vaak minder goed opnemen en tekorten komen daarom ook bij hen vaak voor, evenals bij een klein deel van de volwassenen. De opname van vitamine B12 is lastig, omdat ons maagzuur ervoor zorgt dat het merendeel van de B12 niet kan worden opgenomen in het lichaam. Een mondspray biedt dan ook de perfecte oplossing, omdat de opname dan al in de mond start.

We hopen dat je wat hebt aan onze tips en binnenkort weer fit door het leven gaat!

Best Choice Vitamine B12 spray

Vitamine B12 ondersteunt het energieniveau, draagt bij tot de vermindering van vermoeidheid en de sprayvorm zorgt voor een betere opname.
Lees meer »